واردات و صادرات کالا
منبع حیات بازار جهانی تجارت است. در این درس ، شما در مورد اهمیت واردات و صادرات و مفاهیم مربوط به آن از جمله کسری تجارت ، تراز پرداخت و موانع رسمی و غیررسمی در تجارت آشنا خواهید شد.
اصول اولیه
با الن آشنا شوید او رئیس جمهور یک کشور کوچک است. یکی از صنایع مهم کشور وی ، الکترونیک مصرفی است. در حقیقت ، در تولید تبلت های رایانه ای جهان را رهبری می کند. کشور الن هم صادر کننده و هم وارد کننده کالا است. صادرات عبارت است از فروش کالاها به یک کشور خارجی ، در حالی که واردات عبارت است از خرید کالاهای تولیدی خارجی در بازار داخلی خریدار.
کشور الن تبلت های خود را با موفقیت به سراسر جهان از جمله کانادا ، مکزیک ، اتحادیه اروپا ، استرالیا و چندین کشور آسیا صادر کرده است. از طرف دیگر ، کشور الن اجزای مختلفی را برای تولید تبلت های رایانه ای خود از کشورهای آسیایی وارد می کند. در نتیجه ، کشورها غالبا کالاهایی را وارد می کنند که می توانند به صورت موثرتر و ارزان تری توسط کشور دیگری تولید شوند و تمرکز خود را بر تولید و صادرات کالاهایی دارند که در تولید آنها برتر است.
چرا مهم است
صادرات و واردات به رشد اقتصاد ملی کمک می کند و بازار جهانی را گسترش می دهد. هر کشوری از نظر منابع و مهارت دارای مزایای خاصی است. به عنوان مثال ، برخی از کشورها از نظر منابع طبیعی غنی هستند ، مانند سوخت های فسیلی ، الوار ، خاک حاصلخیز یا فلزات گرانبها و مواد معدنی ، در حالی که کشورهای دیگر کمبود بسیاری از این منابع را دارند. بعلاوه ، برخی از کشورها دارای زیرساخت های بسیار پیشرفته ، سیستم های آموزشی و بازار سرمایه هستند که به آنها اجازه می دهد در تولیدات پیچیده و نوآوری های فن آوری شرکت کنند ، در حالی که بسیاری از کشورها این کار را ندارند.
واردات برای مشاغل و مصرف کنندگان مهم است. کشورهایی مانند الن اغلب نیاز به وارد کردن کالاهایی دارند که یا در داخل کشور به راحتی در دسترس نیستند یا در خارج از کشور ارزان تر هستند. مصرف کنندگان فردی نیز از محصولات تولید داخل با اجزای وارداتی و همچنین سایر محصولات وارد شده به کشور بهره مند می شوند. اغلب اوقات ، محصولات وارداتی قیمت بهتر یا گزینه های بیشتری برای مصرف کنندگان فراهم می کنند ، که به افزایش سطح زندگی آنها کمک می کند.
کشورها می خواهند صادر کننده خالص باشند تا وارد کننده خالص. واردات لزوماً چیز بدی نیست زیرا به ما امکان دسترسی به منابع و محصولات مهمی را می دهد که به غیر این صورت یا با هزینه ارزان تری در دسترس نیستند. با این حال ، درست مثل خوردن بیش از حد آب نبات ، می تواند عواقب بدی داشته باشد. اگر بیش از صادرات خود وارد کنید ، مقدار بیشتری از مبلغ فروش صادراتی از کشور خارج می شود.
از طرف دیگر ، هرچه یک کشور صادرات بیشتری انجام دهد ، فعالیت اقتصادی داخلی نیز بیشتر است. صادرات بیشتر به معنای تولید ، شغل و درآمد بیشتر است. اگر کشوری صادر کننده خالص باشد ، تولید ناخالص داخلی آن افزایش می یابد که ارزش کل کالاهای نهایی و خدماتی است که در یک بازه زمانی مشخص تولید می کند. به عبارت دیگر ، خالص صادرات باعث افزایش ثروت یک کشور می شود.
موانع تجارت
صادرات همیشه کاری آسان نیست. کشور الن اغلب با موانع تجاری رسمی و غیررسمی روبرو است که مانع صادرات تبلت های رایانه ای آن می شود. موانع تجاری رسمی موانعی در تجارت است که عمداً با هدف صعود فروش کالا در بازار خارجی برای صادر کننده ایجاد می شود ، در حالی که موانع تجاری غیررسمی لزوماً برای جلوگیری از واردات کالا ایجاد نمی شوند بلکه تأثیر این کار را دارند. . بیایید نگاهی به برخی از موانع رایج بیندازیم.
کشور الن اغلب با موانع تجاری رسمی روبرو است. مانع مشترک تعرفه است که نوع خاصی از مالیات است که به کالاهای وارد شده به یک کشور اعمال می شود. تعرفه ها اغلب کالای وارداتی را گرانتر از معادل داخلی آن می کند. به عنوان مثال ، تعرفه اعمال شده بر روی تبلت های شرکت ممکن است گرانتر از یک تبلت داخلی باشد در صورتی که در صورت عدم اعمال تعرفه ارزان تر می شد. بنابراین ، تعرفه ها اغلب برای حمایت از شرکت های داخلی وضع می شود.