تجارت مدرن

تجارت مدرن

تجارت مدرن

تجارت مدرن

 

فرصت صادرات به قطر
در میان همسایگان جنوبی ایران ، سرمایه گذاری و صادرات به قطر بیش از سایر کشورها برای تجار ایرانی جذاب است. برای این کار ابتدا باید دانش و اطلاعات کافی داشته باشید که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

قطر یکی از کشورهای هم مرز با خلیج فارس است که اقتصاد آن طی سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. در دهه های اخیر ، بسیاری از شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ از سراسر جهان در این کشور سرمایه گذاری کرده اند.

طبق برآورد بانک جهانی در سال 2017 ، تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از 167 میلیارد دلار بوده و امسال نرخ رشد حدود 2٪ را تجربه کرده است. همسایه جنوبی ایران در کنار یکی از بزرگترین آبراه های جهان ، خلیج فارس واقع شده است و پتانسیل بسیار بالایی برای ترانزیت کالا و گردشگری دارد.

می توان آن را یکی از بزرگترین غول های صادرات گاز در جهان دانست که در سال های اخیر درآمد عظیم گردشگری به آن اضافه شده است. برای درک فرصت های اقتصادی قطر ، کافی است بگوییم که از جمعیت 2.5 میلیون نفری این کشور ، فقط حدود 400000 نفر از شهروندان اصلی آن هستند و بقیه برای ایجاد فرصت های اقتصادی مهاجرت کرده اند.

با توجه به این موضوع این س isال مطرح می شود که چرا فرصت صادرات به قطر را می توان بهترین گزینه برای تجار و بازرگانان ایرانی دانست ؟؟

مطالعه بیشتر: چگونه می توان وارد حوزه صادرات شد؟
یکی از مهمترین دلایلی که قطر به بهترین بازار صادراتی ایران تبدیل شده است ، روابط سیاسی خوب آن با ایران است. با این حال ، روابط آن با همسایگان عرب همیشه آشفته بوده است.

همسایه جنوبی ایران به دلیل ویژگی خاص جغرافیایی دسترسی زیادی به زمین ندارد و از آن به عنوان یک شبه جزیره کوچک نیز یاد می شود. زیرا تنها مرز زمینی آن با عربستان سعودی است و بقیه مرزهای آن به دریا منتهی می شود.

چالش های سیاسی شبه جزیره کوچک با عربستان سعودی و امارات متحده عربی منجر به تحریم های مکرر این کشورها شده است. آخرین مورد این تحریم به سالهای اخیر برمی گردد ، زمانی که کشورهای حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی تحریم های اقتصادی علیه قطر را اعمال کردند.

به دنبال این اقدامات ، تنها راه برقراری ارتباط این کشور با جهان خارج ، تنها رفتن به ایران بود. حتی هواپیماهای قطری فقط از آسمان ایران مجاز به پرواز بودند. ارتباط ایران با شبه جزیره کوچک خلیج فارس رهبران این کشور را بر آن داشته است تا در سالهای اخیر به فکر گسترش روابط اقتصادی خود با ایران باشند.

اقتصاد قطر
 واقعیت این است که اگرچه قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است ، اما بیشتر ثروت آن در منابع طبیعی مانند نفت و به ویژه گاز خلاصه می شود. کمبود زمین قابل کشت و همچنین آب و هوای خشک آن را به یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی تبدیل کرده است.

مطالعه بیشتر: مشاوره حضوری و تلفنی در مورد صادرات و واردات
از طرف دیگر ، این کشور از کمبود تخصص در زمینه های مختلف رنج می برد که می توان آن را پاشنه آشیل اکثر کشورهای عربی به ویژه خلیج فارس دانست. همچنین تولید بسیاری از کالاهای صنعتی و معدنی در آن امکان پذیر نیست و این باعث واردات بسیاری از کالاها و قطعات صنعتی می شود.

متغیرهای اقتصادی شرح
تولید ناخالص داخلی 184 میلیارد دلار
نرخ تورم یک درصد
نرخ بیکاری 6 دهم درصد
سهم صنعت ، خدمات و کشاورزی از تولید ناخالص داخلی 50/3 ، 49/5 و 2 دهم درصد است
مهمترین محصولات معدنی سیمان ، سنگ آهن ، گوگرد و ازت هستند
مهمترین محصولات کشاورزی خرما است
مهمترین محصولات صنعتی عبارتند از گاز ، روغن ، آمونیاک ، کودهای شیمیایی ، محصولات پتروشیمی
کشاورزی ضعیف از تولید محلی بسیاری از غذاها در کشور جلوگیری کرده و نیاز به واردات آنها وجود دارد. حتی در زمان تحریم عربستان ، بسیاری از قطری ها از ترس کمبود غذا به فروشگاه ها هجوم آوردند. مجموعه این استدلال ها نشان می دهد که همسایه جنوبی ما یک فرصت و پتانسیل بی نظیر برای حضور کالاهای ایرانی است.

جدا از این موارد ، آنچه بیش از پیش درباره فرصت صادرات به قطر به ما یادآوری می کند ، وجود بسیاری از مرزهای دریایی با ایران و توانایی همسایگی است. استخوان های شکسته تجارت بهتر می دانند که کشورها و وجود یک مرز مشترک چقدر می تواند شرایط صادرات و تجارت را تسهیل کند.

همچنین موضوع صادرات به بسیاری از همسایگان دیگر از جمله صادرات به عراق وجود دارد. بندرهای بزرگی با امکانات فراوان وجود دارد که فعالیت تجاری را بسیار تسهیل کرده است. بندرهای دوحه ، ام ال سعید و زکریا از مهمترین بندرهای این کشور برای فعالیتهای اقتصادی هستند.

مطالعه بیشتر: برای صادرات به عراق چه باید کرد؟
علاوه بر بنادر مهم ، فرودگاه های پیشرفته و به طور کلی سیستم حمل و نقل مدرن حمل و نقل کالا را به این کشور عربی بسیار تسهیل کرده است. امکانات متعدد و وجود مراکز اقامتی ، هتل ها و مراکز تفریحی متعدد نیز سفر تجار به خلیج فارس را بسیار تسهیل کرده است.

 

  • باران بهاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی